Apple Daily (Taiwan)

Apple Daily
Apple Daily (2020-09-13).svg
Taiwan Apple Daily head office 20120713.jpg
Apple Daily (Taiwan) head office
TypeDaily newspaper
Owner(s)Next Digital
Founded2 May 2003 (18 years ago) (2 May 2003)
Political alignmentPan-Green
Alternative logo

The Apple Daily (Chinese: 蘋果日報; pinyin: Píngguǒ Rìbào; Pe̍h-ōe-jī: Pîn-kó-ji̍t-pò) is a tabloid-style newspaper in Taiwan. It is owned by Hong Kong-based Next Digital media group, which prints the similarly titled Hong Kong Apple Daily. The Media Group experiments on cartoonifying news with the Next Media Animation, provides animated news stories on scandals and crimes in Hong Kong and Taiwan, as well as on pop culture in other parts of the world, and gained a huge success.[1]


Apple Daily first published on 2 May 2003. It is the first newspaper in Taiwan to publish 365 days a year, and it is the only newspaper in Taiwan subject to the circulation audit from Audit Bureau of Circulations (ROC).[2] On 4 April 2019, the Apple Daily became an online newspaper, and it will begin charging a NT$10 monthly subscription fee in September 2019, following a trial period between June and August 2019.[3]

2012 sale and anti-monopoly campaigns

In 2012, the Next Media Group withdrew from the Taiwan market and sold its Taiwan operations, including Apple Daily, Sharp Daily, Next Weekly and the Next TV cable network. In 29 November, investors including Want Want China Times group president Tsai Shao-chung, Formosa Plastics Group chairman William Wong and Chinatrust Charity Foundation chairman Jeffrey Koo, Jr, signed a contract with the Next Media Group in Macau. Tsai Shao-chung is the son of Tsai Eng-ming, the chair of the Want Want Group.[4] Tsai Eng-meng has made a controversial comment in an interview with Washington Post, stating that reports about massacre in the Tiananmen Square protest of 1989 were not true.[5] Tsai owns China Times, one of the largest newspapers in Taiwan, and has acquired 60% of the second largest cable TV services on the island.[6] If the Next Media buyout deal were approved by the Taiwan Government, the Want Want Group will control nearly 50% of Taiwan's news media. Fearing that Tsai's pro-Beijing position and the media monopoly would hurt media freedom and democracy,[7] protesters campaigned to urge the Taiwan Government cancel the Next Media sale.[8]

See also


  1. ^ "Taiwan Tabloid Sensation Next Media Re-Creates the News". Wired Magazine. 30 August 2010.
  2. ^ 關於壹蘋果網絡. 英屬維京群島商壹傳媒互動有限公司. 2008. Archived from the original on 8 May 2010. Retrieved 3 June 2010. 「蘋果日報於2003年5月2日創刊,首創國內報業全年365天出報的紀錄……它也是國內唯一一家接受中華民國發行公信會(Audit Bureau of Circulations,ABC)稽核發行量的報社。」
  3. ^ Shan, Shelley (11 June 2019). "'Apple Daily' to charge for online subscriptions". Taipei Times. Retrieved 11 June 2019.
  4. ^ "Next Media sale 'threat to Taiwan democracy'". Asia Times. 4 December 2012. Archived from the original on 3 December 2012.CS1 maint: unfit URL (link)
  5. ^ "Tycoon prods Taiwan closer to China". The Washington Post. 21 January 2012. While the crackdown outraged most in Taiwan, Tsai said he was struck by footage of a lone protester standing in front of a People’s Liberation Army tank. The fact that the man wasn’t killed, he said, showed that reports of a massacre were not true: "I realized that not that many people could really have died".
  6. ^ "Taiwan: Threat of Media Monopoly and Power Abuse". Global Voices. 30 July 2012.
  7. ^ "Next Media's Taiwan sale raises fears about media freedom". BBC. 29 November 2012.
  8. ^ "Protests mar Taiwan hearing on Next Media deal". Taiwan News. 29 November 2012.

External links

This page was last updated at 2021-06-16 04:39, update this pageView original page

All information on this site, including but not limited to text, pictures, etc., are reproduced on Wikipedia (wikipedia.org), following the . Creative Commons Attribution-ShareAlike License


If the math, chemistry, physics and other formulas on this page are not displayed correctly, please useFirefox or Safari